SociaalPlus



Overigens ben ik van mening (vrij naar Cato)

Overigens ben ik van mening       (vrij naar Cato)

In een tijdperk waarin e-mails, webformulieren en chatbots de norm lijken te zijn blijft het telefoongesprek met een medemens een baken van menselijkheid en warmte.

Medewerkers hebben immers de kracht om met hun stem empathie te tonen, te luisteren naar de diepste zorgen van bellers en direct in te spelen op hun behoeften.

Dit menselijke contact doet meer dan alleen problemen oplossen; het weeft een web van verbondenheid en vertrouwen, vooral wanneer er echt tijd wordt genomen voor de beller. Telefonisch klantcontact stelt gemeenten bijvoorbeeld in staat om met snelheid en efficiëntie te reageren op lokale uitdagingen.

Of het nu gaat om een kapotte straatlantaarn, niet opgehaald afval, een paspoort of vragen over lokale diensten, een telefoongesprek biedt vaak de snelste weg naar een oplossing. Dit draagt niet alleen bij aan een schonere en veiligere omgeving, maar ook aan een gemeenschap die soepeler functioneert. Bovendien opent het de deur voor de 29% van de Nederlandse bevolking die minder (digi)taalvaardig is, zodat ook zij volledig kunnen participeren.

Een gesprek van mens tot mens moet een tegenwicht en een aanvulling mogen zijn voor al die eenzijdige uitingen op (social) media, websites en in schriftelijke correspondentie

Telefonisch klantcontact is hét platform voor open tweeweg-communicatie.

Een respectvolle en verbindende dialoog tussen mensen waarin vragen direct kunnen worden beantwoord en zorgen kunnen worden weggenomen.

 

Dit is immers de basis voor een goede relatie en essentieel voor een gezonde democratie. Dus cruciaal als we de wereld voor iedereen in ons land beter willen maken.

Laten we daarom zorgen dat in deze wereld van “efficiëntie” en “meetbare interacties” er voldoende plaats blijft voor het gesprek van mens tot mens.

Want dat gesprek blijft de toppositie innemen als bouwer van vertrouwen en verbinding.

Als dat niet zo is dan zijn de parameters foutief vastgelegd (dat mag je tegenwoordig gewoon zeggen :-)

 

PS

Ik tweet dan wel niet, en mijn latijn is ook niet meer wat het geweest is…maar….

Ego etiam credo Amstelodamum primum civem fovendum esse

 

  • Robert H

    Mooi omschreven en inderdaad iets dat onbewust de samenleving binnen sluipt. Digitalisering resulteert ook dat de huidige schoolgaande jeugd bang is om te bellen. Een gesprek te voeren en verbaal te omschrijven wat men wil hebben. De diverse platformen waarmee men in aanraking komt geeft al een taalkundige voorzet. Woordenschat daalt daardoor… soms is het gewoon heerlijk te bellen met een vreemde. Die je verhaal aanhoort actie onderneemt en na een paar minuten met een oplossing komt… anders dan een digitale dienst die tot niets lijd… ja, nog meer irritatie met daarop volgende de enquete en een reminder van de enquete…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.