NIET GOED BEZIG…
Dat kreeg ik deze week te horen: “je bent niet goed bezig”.
Ik had verteld dat wij bij klanten vaak helpen om juist minder telefoon binnen te krijgen, dat we deelnemen in lange meetings voor overleg, meer rapporteren dan voor facturatie nodig is en dat we waar mogelijk technische of organisatorische hulp en oplossingen aanbieden. En dat we bovendien, zonder meer te berekenen, ook de foutjes van of storingen bij onze klanten mee opvangen.
Tot dan toe werd nog instemmend geknikt….
Tot het woord uurtarief viel…..”wat reken jij eigenlijk voor deze extra diensten?”
“Ehhhh……niets eigenlijk” was mijn antwoord.
- “Maar daar betalen ze bij ieder ander wél geld voor”.
- “Dat heet gewoon consultancy & meerwerk”.
- “Als je zoiets niet berekent ben je een dief van je eigen portemonnee”.
- “Als er bij je klant iets fout gaat dat jou extra werk oplevert dan doe je dat gratis?”
“Je bent echt niet goed bezig. Zo wordt het nooit wat…”
Mijn argumenten:
- een beter functionerende klant en samenwerking zorgt bij ons voor besparingen op beltijd en doorverbindtijd,
- we zijn geen consultancybedrijf,
- liever 100% noodzakelijke dienstverlening dan overbodig belverkeer werkt beter op lange termijn,
- problemen los je samen op,
- het hoeft niks te worden, het is al wat
waren tegen dovemansoren gericht. Ik was niet commercieel en deed mezelf, en daarmee SociaalPlus, ernstig tekort. Meerwerk en belemmeringen vanuit de klant moesten gewoon doorberekend worden.
Daarom dit keer maar eens geen blog waar ik, zeker van mezelf & trots op SociaalPlus, mijn mening geef. Maar een blog waarin ik, nu enigszins aan mezelf twijfelend, vraag wat er niet zakelijk is aan een goede service naar je klanten, niet voor elke scheet een extra factuur sturen en gaan voor een relatie die gebaseerd is op vertrouwen en samenwerking in plaats van korte termijn winst.
Ik hoor graag van jullie… fijn weekend. Ronald
PS :
Vergeet ik helemaal te vermelden dat een stapje verder gaan in je dienstverlening ons allemaal bij SociaalPlus iets onbetaalbaars geeft.
Tja Ronald, ik zou maar niet aan mezelf twijfelen. Meedenken met de klant, een stapje extra zetten dat is toch eigenlijk heel gewoon? Business is er niet om het onderste uit de kan van de ander te halen maar om samen bij te dragen aan een groter doel. Zorgen voor je medewerkers, klanten, leveranciers en de planeet is “goed burgerschap” en zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. En tuurlijk moet je er een gezonde boterham aan verdienen. Je zit in een business die zichzelf op een redelijke manier moet kunnen bedruipen. IK denk dat redelijkheid hier het sleutelwoord is. De balans vinden tussen alle belangen, inclusief je eigen belang.
Nou Ronald, ik vind de manier waarop je het doet de enige juiste!
Hi Ronald, hiermee geef je je dienstverlening en je bedrijf een eigen gezicht. Mooi juist. Uitgaan van eigen kracht en visie is alleen maar te prijzen.
Groetjes Mirka