Black Friday en de mislukte participatiewet.
Het klinkt als de titel van een (kinder?) boek, maar het is een samenvatting van wat mij deze week zoal heeft beziggehouden. Je kon om beiden namelijk niet heen door de overvloedige aandacht in alle media.
De overeenkomst als je het mij vraagt? Hypes met een hoog “twijfelachtige feiten” gehalte.
Want net als Black Friday niet altijd die fantastische aanbieding blijkt te zijn die je verwacht (maar vaak een korting die tot stand komt door de oorspronkelijke prijs te verhogen) is ook de participatiewet helemaal niet zo mislukt.
Bij SociaalPlus werken we al sinds 2010 met de doelgroep uit de participatiewet.
We zijn dus een inclusieve werkgever “avant la lettre”. De participatiewet werd immers pas 5 jaar later ingevoerd. Wij hebben wel degelijk gemerkt dat door de participatiewet de aandacht en de interesse voor het feit dat je “met een afstand tot de arbeidsmarkt” toch “midden in de arbeidsmarkt” kunt staan is gegroeid.
Steeds meer werkgevers en opdrachtgevers zijn gaan beseffen dat een afstand niet bestaat voor een mens “als geheel”, maar alleen dan bestaat als een verkeerde match van mogelijkheden en beroep wordt gemaakt.
Als je je focust op onmogelijkheden heeft iedereen een afstand tot de arbeidsmarkt.
Dus blijven we ons focussen op wat wel kan. En dat kan vaak verrassend goed! Want als je je bewust bent van je beperkingen dan ben je productiever! Dat geldt niet alleen voor de “doelgroep”
Maar ook voor mij én jou!
Fijn weekend.
Ronald